Jan Dijkshoorn aan het woord

Projectleider/ adviseur, Gebouw Gebonden Installaties (W & E), Eindhoven

Jan is na het afronden van zijn mbo Werktuigbouwkunde opleiding in 1985 als tekenaar W-installaties aan de slag gegaan bij Dynatherm; een detacheringsbureau gericht op de installatietechniek. Via dit bureau heeft hij bij diverse opdrachtgevers gewerkt, vervolgens is hij bij één van deze opdrachtgevers in dienst getreden als technicus/engineer, maar na 4 jaar is hij toch weer teruggegaan naar Dynatherm. Deze keer in de binnendienst. In 1993 fuseerde Dynatherm met Uticon. Jan heeft naast zijn werk bij Uticon een post-hbo-opleiding Projectmanager Installatietechniek gevolgd. De huidige functie van Jan is die van projectleider/adviseur. Naast zijn werk bij Uticon is Jan voorzitter van de TVVL regio Oost-Brabant en landelijk voorzitter in het dagelijks bestuur van alle regio’s van de TVVL (branchevereniging gebouw gebonden installaties en voorzieningen).

Is dit jouw vakgebied?

Jan over zijn werk bij Uticon

“Ik vind de variatie en afwisseling die ik in mijn werk heb erg leuk. Ik bezoek klanten, verwerf opdrachten, maar ik ben ook veel technisch inhoudelijk bezig. Ik werk aan verschillende opdrachten naast elkaar. Zo zijn we bezig met de koel- en ventilatie installatie van de Nespresso winkels in Eindhoven en Den Bosch en enkele winkels aan de PC Hooftstraat in Amsterdam. En voor het winkelcentrum Goverwelle in Gouda verricht ik op dit moment advieswerkzaamheden. Zo ziet een werkweek er voor mij nooit hetzelfde uit. Elk project is anders en veel hangt af van het type project waar ik aan werk. Als projectleider ben ik voor elk project verantwoordelijk voor de planning, het bewaken van de budgetten, het uitbrengen van het advies en natuurlijk het managen van het project. In mijn functie als projectleider/adviseur heb ik veel contact met de opdrachtgevers en ben ik dan ook geregeld op klantbezoek. Ik draag de eindverantwoording voor elk project.”

Projectleider/ adviseur gebouw gebonden installaties (w en e) aan het woord

Wat maakt werken bij Uticon zo leuk?

“Wat ik mooi vind is dat Uticon zich, in al die jaren dat ik er werk, telkens heeft weten aan te passen aan de veranderende markt. Uticon heeft aangetoond een flexibel bedrijf te zijn. Er is binnen Uticon veel mogelijk. Je krijgt binnen de kaders erg veel vrijheid en daarbij de ruimte om initiatief te ontplooien en jezelf te ontwikkelen. Door het projectmatige werk heb je veel variatie en afwisseling. Ik vind het dan ook erg leuk dat ik na al die jaren nog steeds nieuwe dingen leer. Een tevreden opdrachtgever aan het eind van een project en het feit dat ik daar invloed op gehad heb is natuurlijk een mooie beloning voor de inspanning die je samen levert.”

“Wat ik binnen Uticon erg prettig vind is dat er heel veel mogelijk is. Je moet het natuurlijk wel zelf doen en niet bang zijn om initiatief te nemen.”

De Uticon cultuur

“Elk bedrijf heeft zijn positieve en minder positieve punten. Wat ik merk is dat er tussen collega’s onderling meer kennis gedeeld en gespard mag worden. Ik merk hierin een duidelijk verschil tussen de jonge en oudere mensen. Waarbij de jongere mensen makkelijker communiceren en meer open staan voor informatie. Belangrijke les hieruit: durf fouten te maken. Als er een fout gemaakt wordt, verdedig deze niet, maar leer ervan en deel deze kennis binnen de organisatie.”

De Uticon Food Academy

“Ik vind het heel waardevol dat Uticon de Uticon Food Academy heeft opgericht. Er worden veel cursussen en kennissessies georganiseerd. Daarbij wordt goed gekeken naar de behoeften van verschillende afdelingen en vaak wordt er voor de hele afdeling een training of cursus geregeld. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van de afdelingen, de individuele deelnemers en versterkt de band onder collega’s. Er worden volop mogelijkheden geboden om je kennis te vergroten.”

Ook werken bij Uticon?